Logo Universiteit Utrecht

Academische Vaardigheden Sociale Geografie en Planologie

Onderwerp kiezen

Elke tekst heeft een onderwerp. Soms krijg je dat onderwerp aangereikt; andere keren heb je de vrijheid om zelf een onderwerp te kiezen. In dat geval is het verstandig een onderwerp te kiezen dat je aanspreekt. Vaak weet je er al het één en ander over, bijvoorbeeld omdat je het onderwerp volgt in de krant. Ook houd je het langer vol om aan een boeiend onderwerp te werken dan aan een saai onderwerp.
Eventueel moet je, wanneer je empirisch onderzoek gaat uitvoeren, alvast nadenken over hoe je dat onderzoek wilt aanpakken en of dat voor jou tot de mogelijkheden behoort. Een onderzoek naar de ervaringen van migranten in Afrika is interessant, maar zo goed als onhaalbaar binnen het tijdsbestek van een cursus. Vraag jezelf ook af of jij overweg kunt met de te gebruiken methode.

Hoe je aan een onderwerp komt, verschilt per keer. Vaak speelt toeval een rol. Zo kom je soms een interessant onderwerp tegen in de krant. Schroom niet om dit te noteren. Wie weet heb je ooit iets aan. Komen de onderwerpen jou niet aanwaaien, denk dan aan de volgende inspiratiebronnen

  • De suggesties die onderzoekers in wetenschappelijke artikelen doen voor vervolgonderzoek;
  • Geografie – het vakblad van het KNAG met actuele onderwerpen uit de sociale en fysische geografie;
  • IKC RO nieuwsbrief – een gratis dagelijkse digitale nieuwsbrief op het gebied van ruimtelijke ordening;
  • Ruimtevolk – geografische/ planologische blogs over actuele onderwerpen.

Wees niet bang dat jouw onderwerp niet vernieuwend is. Waar het op aan komt, is een originele invalshoek. Die bepaal je in je centrale vraag.